Lainannut otsikon muistikuvieni mukaan muusikko (ehkä hän on paljon muutakin!) Samae Koskisen anekdootista, jossa siel mist päin hä-on kotosi he oli ollunna kaverinsa kanssa nakkikioskilla ja siihen oli tullut jotain aborginaali-ryhmää jotka huusivat heille: "Pipot langettivat tuomionne!"

Ilmeisesti ei sanottu kovin suurella ironialla. Samaen mielestä helevetin kuvaava tapaus paikkakunnan hengestä. 

Isäni kertoi miten hänen kaverinsa oli vuonna 1956* hakattu Mynämäen Karjalassa** koska tämän kotona syötiin suklaasta tehtyä puuroa. 

Oli ollut pikkupoikia, ainakin kolme, ehkä enemmän. Yksi heistä isäni, joka ei siis ollut uhri eikä epäilty. Oli leikitty jossain jotain, ehkä metsässä. Illan tullen yksi pojista mainitsi menevänsä nyt kotiin, ja että heillä on siellä suklaapuuroa. Toinen ei uskonut. Koska miten puuro voi olla suklaa (tämä on intertekstuaalinen*** viittaus Juhani Ahon Rautatie-romaaniin). Toinen intti että puuro on suklaa ja heillä on suklaapuuroa. 

 

Enymmärräsiislyön.jpg!

 

Suklaapuuropoikaa satutettiin fyysisesti. Syitä nyt tässä arvailen. A) Kateus. B) Ehkä lyödyn vittumainen luonne (ihanomasyy.jpg), ehkä ärsytti sillä puurollaan. Sanoi ettei varmaan teillä ookaan; ei kaikilla ookkaan, mutta meillä on. C) Lyöjän ahdistus kun kategoriat sekosivat, koska miten karkki voi olla ruokaa.

Sitä puuropoikaa nyt kuitenkin lyötiin ja lähti lyötynä satutettuna kotiin syömään. 

 

Mietin usein mitä kaikkea isäni jätti kertomatta. Jotkut hänen kertomuksensa esimerkiksi vaimonsa/äitini lapsuudesta olivat hyvin hätkähdyttäviä, enkä olisi koskaan kuullut niitä äidiltäni. Ne auttoivat ymmärtämään äitiäni paremmin ja pohdin miten erilainen olisi kuvani hänestä, jos en olisi näistä tietoiseksi tullut. 

 

Tämä kyseinen tarina on kerännyt korkoa. Nyky-yhteiskunnassa eletään taas ja jälleen. Tässä nyky-yhteiskunnassa missä nyt ollaan tarinassa kiinnostaa ehkäpä nuorten miesten väkivaltainen kulttuuri ja lisäksi tarinan ilmentämä suomalaisen kulinarismin ja vaurauden kehitys. 

Voidaan kysyä ihan aiheesta, että mitä pitäisi nykyään 10-vuotiaan pojan kotona syödä, että toinen poika häntä satuttaisi.

 

* Vuosi ei tarkka, mutta isäni oli syntynyt 1946 ja kuvattu tapaus voisi olla 10-vuotiaiden poikien elämänmenoa

** Karjala TL liitettiin Mynämäen kuntaan 1977

*** En toki tiedä mitä intertekstuaalinen tarkoittaa