En suosittele tätä Senecan kirjaa kenellekään. Jos stoalaisuus on tätä se on paskaa. 

Ohut lirpake, ei kunnon teoriaa tai harjoituksia, vaan epämääräisiä heittoja

Ei tämä auttanut. Valui ohi vain. 

Seneca esittää että Histriassa saatanan kylmä ja ikuinen talvi. 

Histriassa ei oikeasti ole kylmää. Histria on Mustanmeren rannalla nykyisen Romanian tienoilla. 

Hyvä lause kirjasta: "Työ kutsuu parhaita." Jotkut sen taitaa, jotkut sen kaiken osaa. Tehkööt he työt. Aateluus velvoittaa. Tai keskiluokkako nykytermein? Mutta miksi minun täytyy olla töissä. En halua olla töissä. Työn takia minulla ei ole elämää. Sanna Marinkin (yksi esimerkki monista!) tehnyt aivan käsittämättömän määrän duunta. Jotenkin se jaksaa ja haluaa, kokee työn mielekkyyttä ja mitä lie paskaa siinä tekemisen tiimellyksessään. 

Minä en halua tehdä töitä. Miksi synnyin tähän maailmaan, jossa on pakko tehdä töitä.

Haluan olla pitkäaikaistyötön. Vaikka! Tai just se, koska muuta vaihtoehtoa en osaa nähdä mahdollisena.

Seneca, sie et osannu auttaa minnuu. Voi sinnuu.

En ole koskaan uskonut että minua voi mikään teksti tai hoito tai taide auttaa. Olen avun ulkopuolella. Mutta tämäkin on vain keksimäni asenne. Se on self helpiä sinänsä. Kuori. Säälinkeräin. Irrottautuminen elämästä. Minä kärsin ja minua ei voi auttaa eikä edes ymmärtää. Siinäpä terveellinen asenne.